Consum responsable
Visualització del contingut web
Dia Mundial de les Persones Consumidores 2025
En el marc del Dia Mundial de les Persones Consumidores 2025, la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum, fem una campanya a favor del consum responsable adreçada a adolescents i joves.
Aquest col·lectiu és especialment vulnerable a les estafes i enganys que circulen per les xarxes socials i són, a més, el col·lectiu que menys reclamacions posen als Serveis Públics de Consum. De tots els expedients que ha tramitat la Diputació de Barcelona, només l’11% provenen de persones entre 18 i 35 anys.
Amb aquesta campanya volem alertar de les males pràctiques que proliferen a les xarxes socials i a les plataformes digitals i apropar els Serveis Públics de Consum de la demarcació a tota la ciutadania, però especialment al públic més jove.
Clica aquí per obtenir més informació i conèixer els tipus d'estafa més habituals.
L'Agència Catalana del Consum posa en marxa una campanya per difondre els beneficis de fer un consum planificat, reflexiu i de proximitat.
Més info a l'Agència Catalana de Consum.
El marc normatiu vigent atorga una sèrie de drets com a persones consumidores, entre els quals destaca el d’accessibilitat i no discriminació en les relacions de consum. Així, per exemple, quan contractem un viatge hem de saber que tenim dret a que l’empresa tingui en compte les nostres capacitats cognitives i a que s’hi adapti en cas de necessitat.
La campanya del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores incideix en la importància de que els materials de difusió que utilitzen els serveis públics municipals de consum siguin accessibles, facilitant que estiguin a l’abast de tothom. Per això la campanya utilitza sistemes de lectura fàcil i adapta les formes de comunicació a les necessitats dels col·lectius amb capacitats cognitives diverses.
Recomanacions en el consum de subministraments bàsics:
Guia de consells d'estalvi d'aigua a les llars.
Aquest 2023 la Generalitat de Catalunya proposa una nova campanya d'estalvi i conscienciació en l'us de l'aigua "L'Aigua no cau del cel, estalviar-ne és cosa de tots", per tal d'optimitzar al màxim el recurs que tenim disponible, perquè l'aigua que estalviem avui és la que tindrem per demà.
Si voleu contractar el servei de subministrament del gas, abans compareu preus i serveis.
Comparador de tarifes de mercat lliure
- Com estalviar llum a la llar
Abans de contractar podeu triar entre 2 alternatives de contractació:
Informeu-vos aquí si teniu dret al bo social.
10 consells per evitar fraus en les compres a internet:
- Procura que el teu equip o dispositiu estigui actualitzat i protegit.
- Utilitza una connexió segura, evita comprar connectat a xarxes wifi públiques.
- Identifica amb claredat el portal on estàs comprant, verifica l'autenticitat dels enllaços en missatges o anuncis.
- Informa't sobre el comerç on compres: qui són, on tenen la seu social i com posar-s'hi en contacte. Cerca comentaris a la xarxa.
- Compara preus i desconfia d'ofertes massa atractives.
- Valora comerços amb adhesió al sistema arbitral de consum o a segells de confiança.
- Revisa la política de privacitat, facilita només les dades personals imprescindibles.
- Utilitza exclusivament mitjans de pagament segurs: targetes amb límit de crèdit, virtuals o a través d'intermediaris com ara PayPal.
- No oblidis que si el comerç té seu a la UE, disposes d'un termini de 14 dies per retornar el producte i una garantia de dos anys; conserva els comprovants de compra.
- I sobretot: si tens dubtes sobre la fiabilitat d'una botiga en línia, és millor descartar la compra, sempre podràs trobar altres alternatives.
Consulta aquí les recomanacions per evitar els fraus en les compres a internet.